پشتیبانی و فروش (16-20) : 09382722934 ایمیل : Info@smsparsian.com

جهانی بزرگ در سیطره رسانه‌ای کوچک

پیامک پارسیان اخبار جهانی بزرگ در سیطره رسانه‌ای کوچک
جهانی بزرگ

اخبار

جهانی بزرگ در سیطره رسانه‌ای کوچک

«سلام دوست عزیز، اگر این پیام را دریافت کردید، با این شماره تماس بگیرید»!
مرداد ماه سال ۱۳۸۱،‌ اولین پیام کوتاه -اس ام اس- (SMS) ارسالی در ایران به وسیله یک سیستم کاملاً ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف آزمایش شد و دریافت کننده آن خانم جوانی بود که این پیام عجیب را چیزی جز یک مزاحمت تلفنی نمی‌توانست قلمداد کند.
به همین دلیل اقناع او و پدرش که ناخواسته اولین مشترکانی بودند که به دنیای تازه‌ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات راه پیدا کرده بودند، امری بس دشوار می‌نمود.
سرویس پیام کوتاه (اس ام اس)، ابتدا در سال ۱۹۹۱ در اروپا و در شبکه بی‌سیم به‌کار گرفته شد و از سال ۱۹۹۸ در جایگاه واقعی خود قرار گرفت، اما اس ام اس در ایران با تاخیر زمانی، در حالی که بیشتر نقاط دنیا این شیوه ارتباط را به عنوان یک سیستم پرکاربرد مورد استفاده قرار داده بود، شروع به کار کرد،

جالب این‌که تا قبل از راه‌اندازی آن در حد بسیار کمی، مشترکان تلفن همراه در ایران از وجود چنین خدمتی در شبکه ارتباطات سیار آگاه بودند و تصور عمومی این بود که خدمات تلفن همراه، تنها محدود به خدمات مکالمه است.
شاید علت اصلی چنین رویکردی این بوده که در هنگام خرید این سیستم که توسط یک شرکت چینی در بهمن ماه ۱۳۸۱ نصب شد، تعداد مشترکان تلفن همراه، بیش از ۵/۲ میلیون نفر بود،‌ ولی سیستم خریداری شده تنها ظرفیت یک میلیون مشترک را داشت.

دکتر داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در خصوص استقبال اولیه از سرویس پیام کوتاه (اس ام اس) در ایران می‌گوید:

«همان‌طور که در سالهای اول ورود تلفن همراه به ایران در خصوص فروش آن دچار مشکل بودیم و هر کس فردی را برای اشتراک به شرکت مخابرات معرفی می‌کرد، ۵ هزار تومان حق‌العمل دریافت می‌کرد از سرویس پیام کوتاه نیز در بدو امر استقبال چندانی نشد، این روند تا سال ۱۳۸۳ ادامه پیدا کرد تا این‌که این موضوع مورد اقبال عمومی قرار گرفت، ولی دیگر شبکه، پاسخگوی درخواست متقاضیان نبود، تا این‌که با گسترش روزافزون شبکه،‌ در آبان ماه امسال به ۱۱ میلیون مشترک سرویس پیام کوتاه به تعداد مشترکان تلفن همراه داریم».
به هر ترتیب استفاده از پیام کوتاه (اس ام اس) در ایران به دلایل مختلف رشد آهسته‌تری نسبت به سایر نقاط جهان تجربه کرد. طبق آمار شرکت مخابرات ایران سرانه هر مشترک ایرانی، به‌طور متوسط دو پیام در روز است که به گفته «مدیرکل روابط عمومی این شرکت در ۷ ماهه سال جاری، ارسال ۴ میلیارد و ۲۰۰ پیام کوتاه که متوسط ماهانه آن ۶۰۰ میلیون و متوسط روزانه آن ۲۰ میلیون است در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان ارقام قابل توجهی نیست.
اس ام اس در جهان افزایش سریع میزان استفاده از اس ام اس دارای سابقه بسیاری است.

بازارهای تمام نقاط جهان به‌خصوص اروپا، بعد از این‌که اپراتورها، اس ام اس دوطرفه را پیاده‌سازی کردند و مشکلات موجود برای ارتباط بین اپراتورها را برطرف کردند، روز به روز افزایش یافت.

اروپا و شبکه GSM، محل تولد پدیده اس ام اس است. در نتیجه بیشترین میزان استفاده از آن هم در این قاره اتفاق افتاد.

شاید یکی از دلایل بیشتر بودن استفاده در اروپا را بتوان زبان و خط دانست که استانداردهای SMS و گوشی‌ها با توجه به محدودیت زبان و خط لاتین ایجاد شده‌اند و در نتیجه استفاده از آن به سادگی در میان کسانی که دارای زبان‌های با خط لاتین هستند، رواج بیشتری یافت.
شرق آسیا نیز یکی از بزرگترین موفقیت‌های SMS را رقم زده است،‌ تا جایی که کشوری مانند فیلیپین در صدر فهرست کشورهای جهان از نظر تعداد پیام‌های ارسالی به ازای هر مشترک تلفن همراه قرار گرفته است.
اپراتورهای تلفن‌های همراه در این کشور با توجه به صنعت سایر تکنولوژی‌های ارتباطی به‌خصوص اینترنت از SMS بهره‌برداری فراوانی کرده‌اند، چین نیز یکی از کشورهایی است که استفاده از پیام کوتاه (SMS)،‌ در سالهای اخیر در آن رشد بسیار سریعی را شاهد بوده است.
در کشورهایی مانند ژاپن نیز، آمار به‌طور طبیعی بالاست و اپراتورهای این شبکه‌ها از نظر رشد میزان استفاده و آمارهای موجود، بیشتر اروپایی هستند. البته ژاپن در زمینه خدمت غیرمکالمه‌ای تلفن همراه تا حدودی رویه خود را دارد و در بعضی جنبه‌ها،‌ استانداردهای خاص خود را تدوین کرده است. نامه‌هایی که دوباره نوشته می‌شوند… SMS، امکان ارسال پیام کوتاه به صورت Point to point (یک مشترک به مشترک دیگر) و Point to molti point (یک مشترک به چند مشترک) است.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ضمن تعریف ارایه شده از سرویس پیام کوتاه از جمله مزایای آن را همیشه در دسترس بودن، حتی در زمان خاموش بودن دستگاه، ارزان‌تر بودن هزینه آن نسبت به مکالمه عنوان می‌کند و می‌افزاید: «هزینه هر پیام کوتاه، ۳۰ درصد هزینه مکالمه است و آمارها نشان می‌دهد، ۳۷ درصد درآمدهای شرکت‌های مخابرات از طریق این سرویس تامین می‌گردد.
اما از جمله مزایای پنهان قابل توجه این سرویس را می‌توان چنین برشمرد:
۱- یکی از پیش‌شرط‌های استفاده از این سرویس، دست‌کم داشتن سواد خواندن و نوشتن است.
?- استفاده مداوم و پیوسته از این سرویس، سرعت و مهارت فرد را در تایپ بالا برده و در نتیجه توانمندی او را می‌افزاید.
۳- افزایش تحقق‌پذیری وعده‌ها از دیگر ویژگی‌های استفاده از این سرویس است، به این ترتیب که ارسال و دریافت پیام کوتاه توسط مشترک به دلیل قابل استناد بودن آن مانع خلف وعده و در نتیجه به موقع رسیدن سر قرار و همچنین انجام امور سر وقت خواهد شد.
۴ – فرهنگ نامه‌نگاری، پس از مدتها وقفه به دلیل رونق یافتن مکالمات تلفنی، مجدداً فراگیر شده و در نتیجه دوستی‌ها بیشتر و مهربانی‌ها صد چندان می‌شود.
۵ – از این پس کمتر کسی به دلیل قطع برق و خرابی زنگ، پشت در خانه منتظر خواهد ماند.
۶ – ادبیات نوشتاری به تدریج جای خود را با ادبیات شفاهی عوض کرده و در نتیجه اصلاح در ساختار زبان محاوره‌ای صورت می‌گیرد.
۷ – سرویس پیام کوتاه، قابلیت ارسال و دریافت پیام را در هر لحظه دارد و مشکلاتی را که به علت ترافیک در زمینه مکالمه امکان دارد،‌ رخ دهد، در این سرویس وجود ندارد.
۸ – ویژگی دیگر سرویسSMS این است که در حالت روشن بودن گوشی، پیام مورد نظر دریافت می‌شود و اگر به هر دلیلی، نظیر خاموش بودن گوشی، یا در دسترس نبودن، امکان دریافت سریع وجود نداشته، مرکز SMS پیام مورد نظر را نگهداری کرده (حداکثر تا ۲۴ ساعت) تا در اولین فرصت پیام مخابره شود.

گونه‌شناسی پیام‌های کوتاه تحقیقات نشان می‌دهد که طنز و فکاهی، پیام‌های اجتماعی، سیاسی، عشقی، تبلیغی، تجاری، مذهبی، خرافی، اطلاع‌رسانی، ادبی، ورزشی و اخلاقی عمده‌ترین پیام‌هایی هستند که در شبکه اس ام اس بین مخاطبان رد و بدل می‌شود.

دکتر زارعیان درباره علت استقبال عمومی از پیام کوتاه (SMS)، به ارزان بودن آن نسبت به هزینه مکالمه تاکید می‌کند و می‌گوید: «اطلاع‌رسانی آزاد، ناشی از درهم شکستن محدودیت‌هایی که رسانه‌های دیگر مانند رادیو و تلویزیون با آن مواجه هستند، در این سرویس وجود ندارد،‌ امنیت نسبی فضای تبادل اطلاعات، نیاز جامعه به تفریح و سرگرمی و کارکرد تبلیغاتی، سیاسی، اقتصادی از جمله دلایلی هستند که روز به روز، اقبال عمومی را در سراسر جهان به استفاده از پیام کوتاه افزایش می‌دهد».

وی در حالی که تاثیرات پیام کوتاه را فردی و اجتماعی می‌خواند، توضیح می‌دهد: «در حوزه فردی، ایجاد احساس آزادی بیشتر در بیان افکار و عقاید، تقویت حس اجتماعی و بی‌پروایی در بیان تمایلات درونی از جمله تاثیراتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما در حوزه اجتماعی، ایجاد فضای شاد، کمک به شکست انحصار رسانه‌ای و دامن زدن به شیوه مباحث روانی جامعه از جمله ویژگی‌ها و تاثیرات پیام کوتاه است».

آنچه در این میان، جالب به نظر می‌رسد این است که به گفته زارعیان محتوای پیام‌های کوتاه با گذشت زمان به سوی واقعی‌تر شدن، پیش می‌رود و به همان میزان که از تعداد پیام‌های عشقی، عاطفی، لطیفه و… کم می‌شود بر تعداد پیام‌های خبری و تبلیغی افزوده می‌شود.

منبع : سایت همشهری آنلاین

برچسب , , , , ,

نوشته شده توسط پیامک پارسیان

مرکز خدمات پیام کوتاه پارسیان با 10 سال سابقه , نماینده اپراتورهای 021 ,5000 ,1000 ,2000, 3000 خدمات خود را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت جهت ارسال پیامک متنی و صوتی تکی و انبوه با استفاده از پنل تحت وب رایگان به بانک مناطق و مشاغل کل کشور و کاربران تلگرام (حتی شماره های بلک لیست مخابرات) به تفکیک استان ، شهر، کدپستی، جنسیت و سن ارائه می نماید.

http://www.smsparsian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 7 =

طراحی شده برای پیامک پارسیان توسط تیم حرفه ای سئو پارسیان
هرگونه کپی برداری از تمام یا بخشی از محتوی این سایت بدون ذکر نام و لینک منبع ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.